Verslag wandeldag 2 “koeleköpke”

Vandaag ging dag 2 van onze vierdaagse over de “Molenweg-route”. De organisatie had alle mogelijke weer/regen apps gedownload om zo goed mogelijk in te schatten waar en wanneer vandaag de regen zou vallen. Gelukkig bereikte iedereen snel en droog de kleine pauze aan het grasveld bij het Porta Mosana college. Ook vandaag moest de organisatie weer flink doorrijden want het tempo zat er goed in. Dit kon ook zomaar te maken hebben met een bepaalde traktatie op de grote pauze 🤷🏻‍♂️. In het gedeelte tussen de kleine en de grote pauze was het dan toch raak en viel er een kort hevig buitje. Sommige groepen hadden geluk en waren net een dichtbegroeid gebied ingelopen en andere waren nog nét in het open weiland. Vandaag werd de grote pauze gehouden op een groot grasveld midden in de natuur. We zaten zo ver van de bewoonde wereld dat de navigatie van François en Estelle, van het Hof van Huntjens, ons maar niet wilde vinden. Toen zij met hun bijna 200(!) heerlijk warme frikandellen aankwamen stopte het spontaan met regenen! Een warme traktatie op een regenachtige dag doet het altijd goed! In een mum van tijd was iedereen voorzien en was het even heel stil. De rust duurde niet heel lang want al snel kwamen een paar kinderen er achter dat de vijver op de weide levende organismen bevatte. Als in een docu van Discovery channel hong iedereen boven deze vijver. Het bleek om de “Scaphiopodidae Anura” te gaan, oftewel “kikkervisje” oftewel “koeleköpke”. Een aantal kinderen probeerde met hun leeg boterhammenzakje (vanwege de frikandel lagen de boterhammen al in de GFT container, sorry pap en mam) de koeleköpkes te vangen. Omdat de organisatie bang was voor een enorme groei aan Amby’se kikkerpopulatie, hebben we de visjes maar achter gelaten. Het was maar goed ook want de volgende regenbui zou zich weer aankondigen. We verlieten wat eerder dan gepland onze grote pauze om al zingend de weg naar Amby in te zetten. In deze weersomstandigheden zat de vaart er goed in. De eerste groepen kwamen al om 14:30 aan op het Severenplein. En net als gisteren waren alle groepen in een tijdsbestek van één uur na elkaar terug in Amby. Vanavond worden de wandelschoenen goed gedroogd (proppen krantenpapier!)
Morgen maken we ons op voor wederom een natte dag. Al is iedereen daar na vandaag goed op voorbereid en weten sommigen al hoe je het beste kunt glijden door de “pratsj”. Tot morgen 💪🏻

Verslag wandeldag 1 “Kiezelkojl”

Vandaag konden onze vlaggen én nieuwe Beachvlag (geschonken door sponsor Bregje Boer) uit voor de start van de 43e wandelvierdaagse. Wat was het mooi om vanmorgen een goed gevulde Amyerhoof te zien. Met maar liefst 118 deelnemers (dat is 1 op de 3 kinderen van Basisschool Amby!) en meer dan 40 begeleiders vertrokken we vandaag voor onze traditionele route naar de Kiezelkojl op de Amyerhei. Het weer was ons goed gezind want de hele dag werden we gevolgd door een lekker zonnetje. Onze grote pauze hielden we vandaag zoals gezegd bij de Kiezelkojl. Hier hebben de kinderen heerlijk kunnen spelen, klimmen, hutten maken aan touwen slingeren en nog veel meer. Dit was helemaal niet terug te zien aan hun kleding 😉. Voordat we bij de grote pauze aankwamen moesten de grote groepen nog hele hoge trappen overwinnen. Deze waren zó hoog dat zelfs sommige leiding hier moeite mee had 😉 . Na het ravotten en het blarenpleisters plakken tijdens de grote pauze ontving iedereen een pakje heerlijke repen gesponsord door onze vaste sponsor Plus Quaedvlieg-Amby. Alle papiertjes en platic verpakkingen werden goed gescheiden of bewaard want wie weet stond de jury wel ergens achter een boom, in een struik of met de verrekijker te controleren. De gekste plekken hebben we voorbij horen komen. Iedereen wilt graag de felbegeerde milieubeker winnen. Rond 15:00uur kwamen de groepen één voor één luidt zingend terug Amby binnen. Sommigen zaten nog vol energie (nee, niet de leiding!) en anderen hadden wat meer moeite om fit het Severenplein te bereiken. Maar toen men hoorde dat Bram Haenen van Gastrobar Bram op het plein stond met heerlijke waterijsjes verdwenen spontaan alle pijntjes. Opeens kon iedereen (lees: leiding) wél weer snel wandelen naar de bakfiets met de koude versnaperingen. De organisatie en leiding besprak de dag nog even na op het zonnig terras van Gemeenschapshuis Amyerhoof. Morgen op naar dag 2, het zal ander weer worden dan vandaag dus denk aan geschikte (regen)kleding. Tot morgen!

!! LAATSTE INFORMATIE OUDERS DEELNEMERS !!

Beste ouders,
Nog even en dan start de 43ste editie van de Kinderwandelvierdaagse in Amby!
Met deze info-post willen we jullie voorzien van de laatste info zodat iedereen dinsdag 22 april goed voorbereid kan vertrekken.
Op Dinsdag verzamelen we om 10:00uur in de zaal van de Amyerhoof (Severenplein 27).
Alle andere dagen starten we om 10:30uur vanaf het Severenplein (grasveld hoek Jan Petersstraat).
Zorg ervoor dat uw kind op tijd aanwezig is maar zeker ook niet te vroeg omdat onze verzekering dan nog niet geldig is!
We controleren iedere dag de deelnemerslijsten. Is uw kind ziek of verhinderd?
Laat dit dan voor 09:00uur weten middels een email aan info@kinderwandelvierdaagseamby.nl of een whatsapp bericht naar 06-17394629.
Op onze website www.kinderwandelvierdaagseamby.nl melden we alle belangrijke informatie, foto’s en verslagen.
Onder normale omstandigheden zijn we rond 15:00uur terug op het Severenplein (idem aan startplek). Bij slecht weer kan het zijn dat we eerder of juist later terug zijn.
Zorg ervoor dat u alle dagen beschikbaar bent tussen 14:00uur en 16:00uur om uw kind op te halen.
Voor noodgevallen kunt u tijdens deze vier wandeldagen contact opnemen met de organisatie via 06-17394629. Gebruik dit nummer enkel in noodgevallen, alle andere info kunt u aanvragen per e-mail.
Naast verharde wegen wandelen we ook door natuurgebieden. Gezien de periode van het jaar adviseren we dan ook om dagelijks na het wandelen uw kind te controleren op mogelijke tekenbeten.
Denkt u ook aan goede schoenen, kleding gebaseerd op de weersvoorspellingen en eventuele zonnebrand waar nodig. Ook raden we een stevige comfortabele rugzak aan met een vuilniszak om op te zitten en eventueel restafval in mee te nemen.
Als laatste willen wij u vragen om tijdens de intocht op de vrijdag rond 15:00uur met alle ouders, opa’s, oma’s, oom’s, tante’s buren en vrienden langs de weg te staan om de kinderen een geweldige intocht te geven. Uiteraard horen hier bloemen, snoep en andere felicitaties bij. Wij zorgen voor een mooie optocht met muziek. Daarna verzamelen we in de Amyerhoof voor de prijsuitreiking.
Deze speciale dag wordt mede door uw aanwezigheid tot een onvergetelijke dag gemaakt.
U bent hier toch ook bij?!
Tot dinsdag!
De organisatie

W4D op Amiepedia

Onze vrienden van Amiepedia hebben een mooi eerbetoon aan de wandelvierdaagse opgesteld. Mocht je zelf vroeger hebben meegelopen en wil je hier iets over schrijven of heb je oude foto’s? Neem dan contact op met de redactie voor een aanvulling!

https://amiepedia.nl/index.php/Kinderwandelvierdaagse_Amby

Nieuwe sponsor!

Vanaf 2025 zorgt Meessen BV voor ons “digitaal transport”.

Met trots mogen we Meessen BV vanaf de 43e editie toevoegen aan onze sponsorlijst. Met deze jaarlijkse bijdrage worden onze kosten voor telefonie en webhosting gedekt. Zo zorgt Meessen BV niet alleen voor het transport van containers en bouwstoffen op de weg, maar ook voor al het “digitale transport” van de kinderwandelvierdaagse Amby. Merci! www.meessencontainerverhuur.nl 043 – 36 35 154 info@meessencontainerverhuur.nl